شناخت: نگاهی بر وضعیت اجتماعی سیاسی مردم اهل تسنن بامیان

مقدمه
و جعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا

خودشناسی خدا شناسی ،است باید خود را شناخت اغلب نابسامانی های شخصیتی، اجتماعی، سیاسی و … از عدم شناخت خود، سر منشاء می گیرد. انسان اگرچه موجود ناشناخته است اما میتواند درونیات خود، ویژگی های کاری خود و عموما کاربرد خود را به خوبی تشخیص دهد، انسان هر چه برخود و عادات و گذشتهای خود تمرکز کند و خود را در حد توان خویش شناسایی کند به همان اندازه موفق تر و بهروز تر تبارز می.کند امورات روز مره اش رونق می یابد و در مجموع زندگی اش به سوب مثبت تغییر می نـ نماید.

به همین سان شناخت محیط انسانی نقاط قوت و ضعف یک جامعه انسانی نیز به سان انسان شناسی در بهبود زندگی ساکنان آن محیط تاثیر مثبت دارد هر چند نخبگان و گردانندگان زندگی اجتماعی سیاسی یک محیط در مورد ساکنان محیط خویش بیشتر مطالعه داشته باشند موفق تر حرکت خواهی کرد.

سرمایه و معادن اصلی یک محیط انسانی خود انسانهای ساکن آن محیط استند اگر این سرمایه به صورت درست و علمی کشف و تشخیص شوند و به شکل علمی و اختصاصی عمل کنند آن ساحه و منطقه را به گلستان مبدل خواهی کرد، ولو در آن ساحه هیچ معدن از مواد قیمتی و نفتی و … وجود نداشته باشد، بزرگترین و ارزشمندترین معدن خداداد برای انسان ها معدن مغز انسان است، خیلی از کشورهای پیشرفته و مرفه در جهان امروزی وجود دارند که در آن کشورها معدن طلا و مس و زمرد و …. وجود ندارد. اما مردم و ساکنان آن کشورها در بهترین زندگی انسانی بسر می برند و آسایش و آرامش زندگی در آن کشورها به اوج خود رسیده است.

جالبتر اینکه بارها آن کشورهای بدون معادن و ذخایر زیر زمینی به کشورهای دارای معادن کمکهای اقتصادی و پولی کرده.اند ازین لحاظ است که مطالعه مردم و طرز تفکر آنها برای تغییر و بهبود زندگی آنها نقش بسیار با اهمیت داشته و می تواند مسیر زندگی اجتماعی سیاسیشان را به ساحل نجـات ســوق دهد.

به همین لحاظ روز چندی در مورد زادگاه خویش مناطق تسنن نشین بامیان) فکر کرده نکات چندی را نوشتم تا منحیث یک تحصیلیافته پرورش یافته از آب و
خاک آن منطقه حق زادگاه و خاستگاه خویش را ادا کرده باشم.

برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *